Ronde Van Nederland dag 9 : Van Hippolytushoef naar St.-Jacobiparochie

Statistieken Vandaag : 84.06 km – Totaal 0634.60 km

Klik hier voor alle andere fotos

Een gastvrouw die zich overslaapt, een mens maakt wat mee op zo’n fietsvakantie. Terwijl Manfred en Nadia, 2 collega fietsers uit Duitsland, ‘pünktlich’ om kwart over acht aan tafel zitten, is er van Geertje geen spoor. Na een kwartier vinden we dat enigszins verdacht en daarom besluiten we zachtjes te kloppen op de slaapkamerdeur. Ja hoor, wij zijn de enigen die het alarm dat om kwart voor zeven in de verte weerklonk, hebben gehoord. “Nooit eerder gebeurd”, maar ach, we zijn op vakantie en met 3 kwartier vertraging tovert Geertje de lege tafel om tot een rijkgevulde. We kletsen gezellig met z’n vieren in een mix van Duits/Engels/Nederlands. Er wordt zelfs gezongen. De link met die Peter van ‘De wereld draait door’ wordt gelegd. Vrijheid blijheid. B&B De wijde blik verruimt het denken en deze bijzondere plek en sympathieke vriendin op de fiets zullen ongetwijfeld nog een tijdje met ons meereizen. ‘Jullie redden het wel’, met die woorden nemen we afscheid.

Onze neuzen staan in de richting van dé Afsluitdijk. De wind waait hard, 5 beaufort. Maar we zoeven ‘voor de wind’ wat zoveel betekent als ‘de wind vanachter’… de kleine verschillen in taal, merkwaardig toch. We halen zonder moeite een gemiddelde snelheid van 26 km/u, ook zonder motor. Links naast het fietspad een dijkje met daarachter de Waddenzee en rechts de snelweg. Opvallend veel campers en caravans op zoek naar vakantie. Wat een drukte op de weg. Daarnaast het rustige Ijsselmeer en water zover we kunnen kijken. Herinneringen aan de boot van papa Schellens, studenten samen onderweg…

Na de dijk worden we aangesproken door een koppel op een racefiets op zoek naar wat zonnecrème. Hun fiets weegt 8 kilo, de mijne 50. Na Zeeland, Zuid- en Noord-Holland zijn we nu in Friesland, al beginnen we in het eerste dorpje even te twijfelen. In het gezellige Harlingen, havenstad aan het water, hangt een echte vakantiesfeer. De veerboot naar Vlieland kondigt al toeterend z’n vertrek aan. In de sluis wachten zeilboten geduldig hun beurt af. We rijden door uitgestrekte landschappen, veel akkerbouwbedrijven met aardappelen, tarwe, bieten en uien. Gezonde boerenlucht. Zwermen vogels dansen in de wind, wat een schouwspel. We slalommen tussen de keutels en bij momenten ook tussen de schapen zelf. De boerderijen zijn immens en hebben een opvallend tweeledig dak.

Bij Bep, onze vriendin op de fiets voor vanavond, ontdekken we wat een zalige ruimte zo’n boerderij binnenin biedt.

Etappes
VandaagAndere dagenDe volledige Ronde van Nederland
Klik rechts boven op de kaart voor volledige schermweergave